reneenhendrika.reismee.nl

Indonesië ,Bali,Lombok,Flores.

Selamat pagi,Alweer een maand in Indonesië, heerlijk warm,vriendelijke mensen al spreekt men weinig engels op bv. Lombok en Flores.Dit geeft ook weer mooie belevennisen.Ik begin op Bali waar bijna elk huis een hindoe tempel heeft.Het kasten systeem is hier nog aanwezig maar gelukkig niet meer met de onaanraakbaren.Er wordt de hele dag volop geofferd voor ; tja wat je maar wilt ,het is vooral om de goede geesten,goed te stemmen en de kwade geesten op afstand te houden.We hebben besloten het project op Bali niet meer te bezoeken,dit omdat het project bijna afgelopen was en omdat we geen reacties meer hadden gekregen van de SIW, de organisatie die dit regelt.We hebben eerst een aantal dagen lekker lui gedaan,lagen op een ligbedje aan het strand,'s middags sate eten en 's avonds weer uit eten met de heerlijk koude Bintang beer.Ondertussen naar de immigratie voor een verlening van ons visum,zoiets duurt 7 dagen ,waarop je op dag 6 moet betalen en op dag 7 je paspoort mag ophalen. Hoe logisch !!!! Verder nog een mooie dagtocht gemaakt naar prachtig gebied vol rijstvelden,sawa's. Omdat we op ons visum moesten wachten zijn we in die tussentijd naar Lombok gegaan.Met het vliegtuig naar Mataram en 6 dagen later met de boot weer terug.Een prachtig eiland maar het is niet te geloven hoe ze met hun afval omgaan(dit trouwens in heel Indonesie)Ze gooien echt alles op straat,strand voor hun huis,waardoor bv op Lombok het strand erg vervuild is. Ik kon het niet laten en ben toch even opvoedkundig bezig geweest.Een gezin had het erg naar hun zin op het strand maar lieten ongeveer een plastic tas vol afval liggen.Benoemd dat die papieren,flesjes ed op deze manier in het water kwamen (ze ruimde het voor ,deze keer denk ik,op)Lombok is tevens een eiland waar 80 % moslim is en het was ramedan.Oeps probeer dan maar eens een biertje te scooren.Het werd op een gegeven moment een ware speurtocht en er kwam weleens een biertje onder de toonbank vandaan.Ach het houd je op de straat.Een prachtige dagtocht gemaakt langs tempels(1 tempel is voor de moslim,christen ,katholieken en hindoe's.Ze respecteren de mens dus ook hun geloof)Op de Gili eilanden hebben we prachtig gesnorkeld,het is al zie je een film van de tv zender National Geografic.Het was jammer dat ik de onderwater camera van mijn zus Grietje niet bij me had.Terug op Bali ons paspoort opgehaald bij immigratie en daarna plannen gemaakt voor Flores.Flores is een geweldig groen eiland met bezienswaardigheden zoals de komodo varanen, de nog actieve vulkanen, traditionele dorpen,waar nog stammen leven zoals de Manggarai en ngada's , watervallen en veel snorkel mogelijkheden. Dit alles hebben we dan ook bezocht, bekeken en gedaan en het was prachtig.( zie foto's). Het vervoer ging met de bus wat op zich ook een belevenis is.We zatten soms op zakken rijst tussen de varkens en kippen.Marriane Thieme zou een STOP  vervoer dieren in de bus, wetsvoorstel indienen als ze dit zag. Tijdens een busreis zaten Rene en ik niet bij elkaar maar ik zat naast een mevrouw die steeds maar gember snoepjes uitdeelde.Lekker maar o zo pittig( schijnt ook te helpen tegen zee ziekte,dus dat moet ik maar eens proberen)Als we hotels hebben met ontbijt, dan is dit meestal nasi met ei en kroepoek.Tja thuis zou je er niet aan denken maar hier is het prima.Op Flores nog een paar dagen in een hotel aan het strand ,waar we konden snorkelen voor ons huisje,wat we uiteraard na het ontbijt ook deden.Straks vliegen we naar Java ,naar Soerabaya waar Anneke Gronloh zo mooi over zingt,zal ook weer prachtige dingen opleveren.Het wordt eentonig om te vermelden maar nog steeds genieten we elke dag,zijn goed gezond en vermaken ons prima. We hebben nog steeds geen heimwee naar huis al zijn we nu al 9 maanden onderweg, hebben 14 vliegtuigen van binnen gezien en hebben in 66 verschillende hotels geslapen.We ontmoeten bijzondere mensen( zoals mensen die de regetta varen ,gepensioneerden die al 7 jaar onderweg zijn). Verder hebben we nog regelmatig contact met Anna van stichting Aity.Het gaat daar ook prima,de moeders koken nog steeds en dit gaat goed, er is een psycholoog in dienst genomen voor halve dagen,zij heeft gesprekken met de moeders en kinderen. Dit heeft positieve effecten op de gezinnen,al zijn het natuurlijk hele kleine stapjes die gemaakt worden.Voor nu een groet van ons.                  René en Hendrika

Rianne

Jeetje wat een verhaal weer. Leuk dat jullie op Bali waren. Het maakte op mij ook een enorme indruk toen ik er 2 jaar terug was. Wat een reis hebben jullie al afgelegd! Geniet ervan & doe voorzichtig :) Liefs!

Robin

Belevenissen genoeg als ik het zo lees! Lekker blijven genieten, dan doe wij dat op afstand met de mooie verhalen! Xx

simone visser

Hallo Hendrika en renee

Wat leuk dat jullie ook naar Soerabaya gaan.
Daar is Kees nl. geboren.
Blijven genieten hoor! de foto~s vind ik fantastisch
liefs Simone

marie-louise

Ha renee en hendrika,

Ik lees elke keer jullie verhalen met veel plezier en een beetje jalouzie. Veel plezier en geniet ze.

Grietje

Fantastisch. Begon bij de foto's te schrijven maar alle foto's zijn adembenemend mooi, ontroerend en indrukwekkend.
xxxxxxxxxxxx

margje

Oh, wat een heerlijke dingen doen jullie en maken jullie mee! In gedachten beleef ik het een beetje mee, dat is het leuke van zulke verhalen! Doe voorzichtig! Dikke tut.

aukje

Nou jonge lui wat leuk om weer wat van jullie te horen. Met plezier de foto's beken en verhaal gelezen. Pas goed op elkaar.

Liefs uit Marum

Marike en Joop

One day we fly away.
Prachtig mooi de verhalen te lezen.
Ik vind het knap, al 9 mnd onderweg en nog steeds te genieten van al die mooie/grote/ kleine dingen die jullie zien. Rond nieuwjaar waren we nog op Sulawesi (ook aan te bevelen met name het Toroja gebied.) Dan zijn deze foto's en verhalen een feest van herkenning.

Rene en Hendika veel reis plezier en geniet van al die ervaringen die jullie nog mogen meemaken, and take care.

Marike en Joop

dirk en klaske

Wat maken jullie toch een mooie reis. Super.
Groet, Dirk en Klaske

Regien en Johan

Wat weer een prachtig verhaal! en mooie foto's!! Wij genieten mee, wat een late reactie maar wij zijn net terug van Samos, dat is echt wel iets anders maar ook genieten hoor.
Tút Jo & Reg