reneenhendrika.reismee.nl

Maleisië

Goeie moarn, Maleisië bestaat uit een mix van culturen,Chinees,Indie,Nepal,Filipijnen,Indonesië  en uiteraard de maleisier,dit heeft als resultaat een prachtig land met allemaal verschillende geloven,dus ook tempels,kerken en moskeeen.Verder is Maleisie verdeeld in West maleisie waar veel palmolie plantage's zijn en Oost Maleisië,Borneo, waar nog veel natuurparken zijn en waar de orang oetan leeft. We zijn begonnen op Borneo en hebben wandelingen gemaakt door natuurparken,oeps 8 kilometer wandelen is met 38 graden en veel klimpartijen iets anders dan langs het Slotermeer slenteren op zondagmorgen.Rene heeft nog gejaagd op een cola blikje met de blaaspijp.De Malays jagen nog steeds op deze manier op wild.Tja je hebt beginners en gevorderden. O ja, Brunei Darussalam lag ook op de route dus daar zijn we doorheen getoerd.Dit land is door de olie een heel rijk land en een liter benzine kost daar ook maar ... 17 eurocent. Het rijk betaald voor iedereen de zorgverzekering,de opleidingen en het pensioen. In Sepilok hebben we een bezoek gebracht aan de bos mens,de orang oetan.De orang oetan en de mens komen voor 65% overeen en helaas wordt de bosmens bedreigd met uitsterven.We hebben een trainingscentrum bezocht waar bv de verstoten orang oetans geleerd wordt weer terug te keren in de natuur.Rond voedertijd mag je het park in en dan zie je ook echt gelijkenissen qua bewegingen en handelingen met de mens.Om 15.00 uur was het weer voedertijd en wij besloten te wachten,het park ging dicht de deur op slot maar toen we samen zaten te wachten buiten het park kwamen de apen en een orang oetan al snel aangeslingert door de bomen.Tja de bomen hebben geen slot en het gras ( bamboe ) is bij de buren altijd groener.Een prachtig gezicht. De canopywalk is ook een leuke ervaring,door de boomtoppen lopen op 40 meter hoogte via hangbruggen.In Kuala lumpur hebben we weer de hoogte opgezocht in de Petronas towers ,370 meter hoog. Het eiland Perhentian is een bounty eiland.Hier zijn de toeristen welkom maar er leven ook heel veel dieren.We hebben op dit eiland meer dieren gezien dan in alle natuurparken op Borneo bij elkaar.De aap( een ander soort) de hagedis,de eekhoorn, veranen,prachtige vogels en de zwevende eekhoorn.Deze vloog mij bijna in de haren,dacht zeker dat ik een boom was.haha. Wat is de natuur toch prachtig mooi ,al die beesten kwamen gewoon voorbij,we hoefden er niets voor te doen, we zaten gewoon op ons terras. Ook hebben we prachtig gezwommen en gesnorkeld,veel gekleurde vissen, groot en klein,die gewoon met je meezwommen.Een enkele vis hapte in je been als je teveel in zijn gebied zwom.We hebben echt alle kleuren van de regenboog gezien bij de vissen. Ook hebben we gezommen met een schilpad van 1.20 centimeter,deze zwom op de bodem en at zeegras.Er kwamen ook nog 2 pijlstaart roggen voorbij. Je merkt nu dat het regen seizoen er aan komt,het is erg warm,rond de 35 graden maar vochtig en drukkend.Enfin, we klagen niet ,ik geloof dat jullie bijna vorst hebben.Nog even en we kunnen weer een boterham met oude kaas eten.We gaan nog even genieten van Singapore. Voor nu oant sjen Groetenis,René en Hendrika

marijke

weer een prachtig verhaal, je schrijft erg "byldzjend'Vanuit Sneek krijg je weer de hartelijke groeten, je zal nu echt wat anders moeten verzinnen qua het grieks koken hoor! ik heb je geevenaard, yes! maar je bent nu in zoveel landen geweest, inspiratie genoeg voor een thema etentje, ha,ha geniet er nog even van.

Grietje

Ook nu zat ik weer bijna bij jullie op het terras mee te genieten van al die prachtige dieren.
Geniet nog maar even,het is hier inderdaad al ijzig koud en vroeg donker(dit weekend gaat het uur er weer af)
Tot snel, xxxx

10eke

Ha vakantiegangers! Wat een heerlijk verhaal weer. En al die beesten "zo maar" om je heen, wat ben je maar nietig dan hé? En wat geweldig dat dat toch nog steeds kan, zwemmen in een "aquarium"en met zo'n mega schildpad naast je, lijkt me ook zo ontroerend als die naast je zwemt! (maar ja, ik huil al bij Flipper kan je nagaan) Zag van de week Marco Borsato die ook met roggen zwom en ..... die moest ook huilen, mooi! Oeh en gatver en nu komt het eind wel heel ras in zicht hé? Maar misschien zijn jullie toch ook wel héél lyts bytsje blij om ons allemaal weer te zien? Wij wel hoor, maar kan bijna niet geloven dat er nu gewoon een jaar om is!! Dank voor alle prachtige verhalen en foto's, vond het machtig mooi! dikke tût van 10

margje

Dat klinkt allemaal geweldig leuk! Ik krijg er steeds meer zin in!
Ook spannend lijkt me, met zo'n reuzenschildpad!!
Maar ook heerlijk dat jullie nu weer terug komen, "het is mooi geweest!" dikke tut, Margje