reneenhendrika.reismee.nl

Indonesië - Java

Selamat pagi vanuit Java Na de kleine eilanden Lombok en Flores op naar Java.Java een eiland met 114 miljoen inwoners en bijzondere bezienswaardigheden zoals de Borobudur,de Prambanan tempel,de Bromo vulkaan ,het Dieng plateau en het Jlen plateau. Het laatste was voor ons het meest bijzonder.Om 0:100 uur opstaan, een zware tocht van 4 kilometer naar boven maken waarbij de kuitspieren goed getraind worden.Kijken naar het vuur in de vulkaan en bewondering hebben voor de mannen die het sulfur/zwavel uit de mijn halen en in mandjes naar boven sjouwen. En vervolgens diezelfde 4 kilometer naar beneden sjouwen met die mandjes van 80 kilo op hun schouder.Helaas erg ongezond werk,de gemiddelde leeftijd van deze mannen is 48 jaar. Het plateau was vorige maand nog dicht i.v.m verhoogde activiteit van de vulkaan en ook die nacht was er verhoogde activiteit.Hierdoor mochten we niet naar beneden om het vuur te zien .Onze gids Prem had wel erg veel belangstelling voor mijn fototoestel maar wat voor foto's wil je maken midden in de nacht met heel veel as en stoom van de krater.Enfin op een gegeven moment kreeg hij mijn toestel te pakken en holde op zijn rubber laarsjes weg.Na een half uur benoemde René achteloos dat ik misschien mijn camera wel  kwijt was en dit begon ik na een uur ook te geloven.Maar na een dik uur kwam onze Prem weer terug ......met mijn camera goed verstopt in zijn sarong.Wat bleek,die aardige man was effe naar de mijn gehold,30 meter naar beneden en had in de mijn foto's gemaakt.Nu is hij een betere gids dan fotograaf maar we hebben een paar foto's.De zonsopgang was ook prachtig en spectaculair. Ook hebben we bijzondere steden aangedaan zoals Surabaya,Malang,waar nog veel Nederlande dingen terug te vinden zijn en Solo.Wel sterk moslim,de daders van de bomaanslag van Bali kwamen hier vandaan.We hebben ons trouwens niet bedriegd o.i.d gevoeld,alleen bier kopen blijkt dan een ware speurtocht. Toch is Indonesië ook erg aan het vervuilen en dat is erg jammer.Mensen zijn zich niet bewust wat ze de natuur aandoen,helaas is er ook bijna geen onderwijs t.a.v het milieu.Java is een erg druk en dicht bevolkt eiland waar veel toeristen komen dus je wordt weleens afgezet met buskaartjes,hotels Ed. Nog wat eigenaardigheden van Indonesië ; *Een pijl op het plafond,de eerste dagen zeiden we tegen elkaar, welke grappenmaker plakt daar nu een pijl, wat blijkt ,het is de richting naar Mekka.Sommige hotels zijn zelfs voorzien van een stuk " vliegend tapijt". *Als mensen even niets hebben te doen, gaan ze slapen,is het 9:00 uur in de ochtend geen probleem,om 13:00 uur idem.Dit betekent dat de mensen gewoon een dutje doen als ze bv geen klanten in de winkel hebben. Ze liggen dan gewoon achter de kassa te slapen en je moet ze wakker maken om af te kunnen rekenen.Ze slapen dan ook overal ,op de grond,in de taxi,bij de riolering,in de becak,voor hun huis,in hun huis met z'n vijven op een matras,in de bus, staande in de trein. *Overal is bewaking,althans een mannetje met een pakje aan,bij kantoren, winkels,bij elke ATM,de meesten hebben als bijbaantje het verkeer regelen.Ze zorgen ervoor dat diegene van het terein afkomt en krijgen daar een paar centen voor. *De scooter is het vervoermiddel in Indonesië en ja echt hier kan alles op vervoerd worden,complete gezinnen,man,vrouw 2 kinderen en baby, kasten,10 dozen van 40 cm bij 30 cm,tonnen,bedden en bamboebomen van ongeveer 4 meter lang. De temperatuur is uiteraard heerlijk ,tussen de 27 en 32 graden al merk je nu dat het regenseizoen er aan komt.Vandaag vliegen we via Singapore naar Maleisie-Borneo.We zijn benieuwd wat we daar gaan meemaken. Nog steeds geen heimwee al bespreken we meer zaken rondom thuis omdat dat nu iets dichterbij komt.Een bruine boterham met oude kaas lijkt ons erg lekker. Voor nu een groet aan  een ieder en tot mails.René en Hendrika  Ps foto's volgen maar ik heb erg slecht internet dus dat duurt effe.

Reacties

Reacties

Carla

prachtig, jullie Indonesië-verhaal. Ik ben een paar jaar geleden zelf ook op Lombok en de Gili-eilanden geweest. Een vulkaantrekking gedaan en dat was zooooomooi maar ook zoooooooo heftig zwaar!!
En dat Gili-eiland (naam vergeten) was inderdaad goddelijk mooi om te snorkelen en aan het strand te liggen. Die vervuiling herinner ik me ook wel.
Geniet verder!
Groetjes,
Carla

Nynke

Och jongus, wat maken jullie weer prachtige dingen mee, blijf je suf genieten, he! Tuten van Nynke

margje

een aantal dingen herkennen we natuurlijk wel,
maar natuurlijk blijven er ook altijd nieuwe dingen, klinkt prachtig!

gerke

Heerlijk om jullie reisverhalen te volgen. Regelmatig hoor ik dat we ( Antsje en ondergetekende) zeker nog eens naar Indonesie op vakantie moeten gaan. Als ik jullie verhalen lees maakt me dit alleen nog maar nieuwgieriger. Geniet nog van de laatste maanden. Veel liefs !

Grietje

Het klink allemaal weer geweldig. Misschien moeten wij er ook nog maar eens naar toe.
Nog maar lekker een maandje genieten.
Xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!