reneenhendrika.reismee.nl

Chili

Chili, In onze vorige story zaten we nog in Argentinie en zelfs nog een extra dag in Calafate omdat de bus niet naar Chili ging ivm het slechte weer.De volgende dag reed deze bus nog steeds niet en hebben we besloten om via via naar Puerto Natales te gaan.Dit werd een busrit van 8 uur.In Puerto Natales,waar het weer nog slechter was  ,besloten we niet verder zuidelijker te gaan, de sneeuw achtervolgde ons. Snel onze trip geboekt naar het park Torres del paine ,hiervoor waren we naar Puerto Natales gekomen.Het park staat bekend om zijn rotspieken,wandeltochten en gletsjers. De rest van de dag zijn we bezig geweest met hoe we,na onze dagtrip, weer naar het Noorden konden komen. Ai de weg naar het Noorden was afgesloten .Een mogelijkheid was, weer terug naar Calafate,dus via Argentinië en ja daar was het al erg slecht weer,of..... wachten tot het lente werd,deze begint in september of .....vliegen.En.....het dichtsbijzijnde vliegveld dat open was lag in Punta Arenas.Nog 3 uur met de bus zuidelijker. Bijna op Vuurland voor de kenners onder ons. Eigenlijk hadden we geen keus en hebben het vliegtuig geboekt,een beetje op goed geluk omdat de weg naar het vliegveld die dag al 5 uur was afgesloten om het slechte weer.Kunnen jullie het nog een beetje volgen???Gewoon op goed geluk een vliegticket kopen en hopen dat je hier op tijd bent,dus maar even een kruisje slaan.Enfin de sneeuwval was die avond iets minder en onze dag toer stond nog steeds op status,groen.De volgende dag werden we opgehaald door een chauffeur met een  prachtige 4 wiel carro maar 10 kilometer buiten het dorp gaf de chauffeur aan dat het niet te doen was,de wegen waren erg slecht maar in het park zelf lag 80 cm sneeuw.Heel erg jammer, de volgende dag de toer alsnog doen was ook geen optie omdat ons vliegtuig om 14.00 uur vertrok en  de cauffeur verwachte ook niet dat die 80 cm sneeuw in 1 dag verdwenen was. Die dag zijn we dus maar snel aan onze helse busreis naar het zuiden begonnen zodat we een dag eerder in Punta Arenas aankwamen en dus op tijd waren voor het vliegtuig.Het vliegtuig is handig in 2 uur vliegtijd overbrug je een busreis van 35 uur. Tja Chili is op 21 juni echt met zijn winter begonnen..En de chauffeurs hebben hun rijbewijs bij een pak Omo gekregen,we waren blij dat we niet meer zoveel lange busreizen hadden. In Porto Montt aangekomen hebben we een aantal dagen in het Lake district gezeten,erg mooi al heeft Chili echt zijn winterslaap,veel parken,wegen,musea's en hotels waren dicht.Vaak zaten we als enige gasten in een toch redelijk koud hotel waar het ontbijt werd verzorgd door een meisje met haar skipak aan,zo koud.Toch hebben we in Ancud en Castro mooie natuur gezien een heel klein beetje zon en de voetbalwedstrijd Italië,Spanje bekeken met een pitcher bier.Vanuit het Lake district naar Temuco en Pucon, waar vulkanen zijn en de Mapuchu indianen nog traditioneel wonen maar....nu even niet.Steeds bewolkt dus geen vulkaan gezien en de indianen hadden ook winter reces.Nog wel  mooie watervallen gezien en in een natuurlijke hot spring gezeten in de avond uren. Inmiddels hebben we Santiago aangedaan waar natuurlijk het leven bruist en gelukkig is het ook iets warmer.Plaza de Armas,een belangrijk plein waar veel kunstenaars hun kunsten vertonen en het als het ware een klein straat theater is maar waar ook veel daklozen leven.We zijn op zoek geweest naar geschikte kandidaten voor ons winterkleding.Inmiddels hebben we deze afgeleverd bij een kerkelijke instantie die daklozen helpt.In Valparaiso een kustplaats hebben we prachtige dingen gezien zoals de gekleurde huizen,de verschillende kabelbaantjes in de vorm van een huisje en de zeeleeuwen.Wel vreemd dat ze hier evacuatie borden hebben voor een Tsunami,tja je zit natuurlijk in een gebied waar veel aardbevingen kunnen voorkomen. We hebben in Bolivia een meegemaakt. We vertekken morgen naar een ander,volgend werelddeel voor ons dus tijd voor de evaluatie van Zuid Amerika.Peru en met name Bolivia zijn nog puur,je ziet daar nog veel authentieke dingen,mensen en cultuur.Argentinie heeft een prachtige natuur met veel bijzondere dingen en Chili heeft dit ook maar niet in de winter.De mensen in Argentinië  en Chili hebben al veel westerse dingen geintegreerd in hun leven maar het blijft anders hoe ze hier mee omgaan.De technologie is er maar waar wij 200 jaar over hebben gedaan,moeten zij in 25/50 jaar integreren In sommige situatie's zal het prima werken maar de mensen maken het verschil.Een voorbeeld, ze doen hier niets met hun huis en omgeving waardoor het verwaarloosd en achteruit gaat in waarde,ze zien niet in dat ze over bv 15 jaar geen huis meer hebben.Hierdoor is de omgeving vaak een grote armoede wat weer viezigheid,honden en vooral criminaliteit met zich meebrengt.Bolivia blijft voor ons de nummer 1 maar dat hadden jullie inmiddels ook wel door,dit komt mede door onze ervaringen met Anna en de kinderen en mensen in Buena Vista.Door Anna hebben we ook veel niet toeristiche dingen,dorpen en mensen ontmoet en dat heeft indruk op ons gemaakt maar ook Peru was voor ons heel bijzonder met het project en de Machupicchu en de eilanden in het Titicaca meer.Helaas is ons Spaans nog steeds minder dan we hadden verwacht,in alle landen spreken ze de dingen toch heel anders uit. We kunnen een gesprek voeren maar het zijn niet altijd vol zinnen.Enfin daar hebben ze in Nederland weer cursussen voor en je moet toch wat in de winter periode in Friesland. HahaVoor nu een groet uit Santiago de Chili en tot ......Een warme groet,Rene en Hendrika

aeltsje

Jeetje het gaat maar door he jullie belevenissen echt super om te lezen

Grietje

Fijn om weer wat van jullie te lezen
Nu op naar Aussie, de warmte en de zon.
Xx G

Chris

Hee Hendrika!

Even een bericht van je collega. Ik vind jullie reis erg bijzonder. Mooi om te lezen dat je een combinatie maakt van vrijwilligerswerk en reizen. Fijn om je verhalen en foto's terug te lezen. Echt super tof!
Heel veel moois toegewenst straks in Australie en Indonesie!
Hartelijke groet,
Chris

marjan

No goeie!! tink sil earst wèr es 'n berichtsje fân Maj!
Mooie foto's hjear, sa bysûnder wât jimme âllegear sjoche doche en mei- meitsje. Mooie foto's mar brrrr...jou my mar de warmere pica's...:-). Have fun and enjoy!! grtz!!!

Ruud

Ja, hoor . . dat hebben jullie weer . . reis je een half jaar lang en 20.000 km om de indianen te ontmoeten . . . ZIJN ZE NIET THUIS . . .! !
Wát een Urkers . . . .

Gerke

Mooie verhalen...maar wel koud he... Geniet van deze mooie periode en veel plezier in Australie. Doe je de groeten aan mijn zoon Sytze, eh die zit in Australie tot 3 september.

Carla

ongelooflijk...zitten wij hier eindelijk te genieten van echt zomers weer (op t laatst wisten we ongeveer niet meer hoe je ZOMER schrijft :-) ) en dan lopen ze bij jullie in skipakken rond. Ik wéét dat dat zo hoort daar maar toch....vreemd.
Mooie foto's en verhalen. Geniet lekker verder!

cyrilsnijders<at>gmail.com

Hoi, ik ben sinds kort de beheerder van de Atiy Facebookpagina www.facebook.com/stichtingatiy en de broer van Mikis, een van de oprichters van Atiy. Ik zou graag jullie foto's van het project gebruiken voor een fotoalbum in Facebook. Zouden jullie de originelen kunnen mailen, liefst met bijschrift over wat er te zien is :-)

In verband met de grootte misschien via wetransfer.com? Verder wens ik jullie een fijne reis en nodig ik jullie uit om fan te worden natuurlijk!