reneenhendrika.reismee.nl

Het vervolg van onze reis

Alweer een tijd onderweg in Bolivia en Argentinië.We hebben uiteraard nog contact met Cochabamba. Er is een vriezer gekocht zodat Anna iets gemakkelijker kan inkopen.Ook is de nieuwe website van Atiy gelanceerd. Na 3 maanden Buena Vista,San Antonio zijn we afgereisd naar een Buena Vista tussen Cochabamba en Santa cruz. Via Annemieke kregen we een adresje en dit was ook perfect, uitzicht over het park Amboro.Wel werd je lek geprikt door de beestjes dus opeens weer slapen onder de klamboe.Het was in het resort erg rustig maar we hebben een fijne tijd had, prachtige wandelingen gemaakt met 3 honden als gids en de koffietoer gedaan.Heerlijke koffie en ze hebben het utz kapeh certificaat. Hierna door naar Santa Cruz even cruzzen door de stad en op naar Samaipata.Een prachtige natuur en hier bezoeken we een Nederlands stel  die daar iets prachtigs aan het bouwen zijn. Zij zijn bezig hun dromen te verwezelijken. Een bijzondere middag midden in de natuur. Hierna op naar Sucre de hoofdstad van Bolivia.Een prachtige stad met uiteraard een  mooi plein en ...allemaal feesten.25 mei is een nationale feestdag maar 3 dagen daarvoor waren de parades en de muziek al aanwezig.Enfin een optocht in Oudemirdum en Balk  duurt 1 uur maar dit gaat minstens 4 uur aan een stuk door.Evo Morales de president was er ook bij en je kunt begrijpen dat het een lange ochtend voor hem was om zo op het bordes te staan.Maar we hoeven geen medelijden met hem te hebben hoor,hij doet goede maar ook veel minder goede zaken voor de Boliviaanse mensen. In Sucre zijn we ook naar het dino park geweest,hier zijn bij toeval ,door een cement fabriek ,voetafdrukken gevonden van verschillende dinosaurussen.Na studie bleek dit ook nog echt te zijn en is het park gebouwd. Helaas storten hele stukken muur in maar wat wil je ook 800 meter verder op is de cement fabriek gewoon aan het werk.Hierna richting Uyuni via Potosi. Busritjes van 5-6-7 uur zijn hier niet ongewoon,wij zijn in Argentinië inmiddels gewend aan trips van 15 en 18 uur. Uyuni is zeer bijzonder en ....zeer koud.Salar de Uyuni is 12000 km2 groot en bevindt zich op een hoogte van 3650 meter.Doordat enkele meren opdroogden bleef er een zoutvlate over,dit is meer dan 40000 jaar geleden gebeurd.Men schat dat het meer voor 10 miljard aan zout bevat en er zijn enkele dorpen, dichtbij de zoutvlakte waar alle 2000 inwoners werken en dus leven van het weghalen van het zout. In Salar Uyuni bevindt zich La  Incahuasi ,een soort eiland waar grote cactussen groeien, een vreemd gezicht.Wij hebben aan de rand van de Salar in een zouthotel geslapen.Tafels, stoelen en het bed waren gemaakt van zoutblokken, gelukkig hadden we  wel een gewoon matras.Maar geen kachel dus met de kleding  aan op bed en  met veel meer,je hebt gewoon je wintermuts op en extra sokken aan. Een bijzondere ervaring en de volgende dag rijden we door vreemde landschappen met vulkanen,waarvan nog 1 actief.....ja wel heel lang geleden hoor,.De lava stroomde hier jaren geleden en is afgekoed in grillige vormden. De landschappen deden ons aan Tibet denken.Verder verschillende meren ,rood en groengekleurd en soms stinkend naar zwafel,veel flamingo's en de volgende dag na weer een hele koude nacht met 4 pubers op een kamer, de geisers. Dit blijft ook een vreemde gewaarwording.Kortom een geweldige toer met veel verschillende belevenissen.Hierna direct door naar Argentinie,een tripje van 10 uur naar de grens,hier alles regelen bij de grens en toen nog 7 uur in de bus naar Salta .Onze eerste stad in Argentinië. Alles wordt direct anders,meer westers ,betere huizen,de politie die een bus laat stoppen waar alle passagiers uit de bus moeten met hun bagage en dan ook nog de grote bagage mee moet naar een kantoor.Waar alles wordt gecontroleerd behalve de bagage van de toeristen en waar de snuffelhonden de bus komen inspecteren.Tja wat moet je gewoon ondergaan.In Salta aangekomen waren we inmiddels 36 uur onderweg dus kapot,ja reizen is ook hard werken,dus een hotel en slapen.De stad is echt ,lindo,mooi en schoon en er hangt een goede sfeer.We vermaken ons hier een paar dagen uitstekend en eten uiteraard regelmatig steak met een flesje wijn.Tja dat hoort bij Argentinië. Hierna is het tijd om door te gaan,Argentinie is erg groot en we willen graag naar Patagonië en dat ligt in het zuiden.Zoals ik al schreef zijn we inmiddels gewend aan bustochten van 15 uur,tja als je iets wilt zien ....... .Het landschap van Argentinië is op de wijn streken na en die heb je hier best veel, een beetje saai een soort semi woestijn en het is hier natuurlijk ook winter.De winterjas kan bij ons nog niet opgeruimd,we gaan naar het zuiden en daar is het  bere koud. Via Al Cafayate, een soort Oudemirdum, hier hebben we een wijn boer bezocht en een fiets gehuurd, gaan we richting San Juan.Deze stad blijkt niet iets te hebben dus hebben we ons vermaakt met oude auto's op de foto zetten,ja hier rijdt nog prachtig spul rond.Zo krijg je ook vaak  een kletspraatje met de meestal wat oudere mensen die zich afvragen waarom we een foto van hun auto maken.Dit alles geeft even een beeld dat we de afgelopen weken hebben gedaan. Nog steeds vermaken we ons,zijn elk dag blij dat we de beslissing hebben genomen om een jaar iets anders te gaan doen.We zijn ons bewust dat de wereld in Balk en omstreken doorgaat met goede maar ook verdrietige gebeurtenissen.Het is fijn dat we op de hoogte worden gehouden.Voor nu een warme groet uit het koude Patagonië. Volgende keer begin ik bij Buenos Aires een geweldige stad. Rene en Hendrika

Hans en Ger

Hallo Hendrika en René,
Steeds weer bijzonder jullie verhalen en foto's. Zowel het vrijwilligerswerk als de toeristische kant van jullie reis zijn bijzonder. Mooie foto's ook.In oktober ga ik weer richting Nepal voor een trekking en het Kiranfonds.
Veel groeten en nog een fijne reis verder
Hans en Ger

margje

heerlijk, die verhalen! we genieten toch een beetje mee! xx

Gerke

Ik geniet erg van jullie verhalende schrijfstijl. Bovendien geven de fot's een goede aanvulling op jullie reisverhaal. Veel liefs Gerke

Regien

Prachtig verhaal, fijn dat alles goed gaat, wij genieten mee met de foto's en verhalen net of wij ook een beetje erbij zijn. Dikke Tût Johan en Regien

Klaas&Grietsje

Wat een mooie ervaring voor jullie!!!!
We zijn niet jaloers, maar het lijkt ons geweldig.
Gunnen jullie dit van harte
Oant Sjens