reneenhendrika.reismee.nl

" Werken"

Hallo, buenos dias, Na een drukke werkweek ,tijd om te schrijven.Inmiddels hebben we de eerste inkopen gedaan voor het inrichten van de bovenverdieping.De bovenverdieping wordt volop gebruikt door de huiswerkbegeleiding en de toneellessen van stichting de alegria.De middelste ruimte wordt volop gebruikt door ons als vrijwilligers en wordt gebruikt als kantoor.Rene heeft inmiddels de deposito voorzien van planken voor opslag,gordijn rails opgehangen in de dokterskamer,rondom de onderzoek tafel en een indeling gemaakt van de winkel.Deze komt beneden ,in een kamer waar voorheen de deposito was.Het is de bedoeling dat het winkeltje op maandag-woensdag en vrijdag open is, zodat de mensen in de buurt goedkoop kleding en speelgoed kunnen kopen. Ik ben dagelijks bezig geweest om kleding en speelgoed uit te zoeken.Veel kleding komt uit Nederland,Amerika of Zwitserland.Zoals ik al schreef werken veel organisaties samen.Stichting Amanecer heeft in Cochabamba verschillende kindertehuizen,opvang van straat jongeren Ed Ed. Pater Theo heeft de supervisie over Amanecer Cochabamba.Er werken veel vrijwilligers in Cochabamba,zij nemen natuurlijk hun kennis en kennissenkring  mee waardoor er veel goederen cq kleding en speelgoed uit Nederland komt. Anna heeft jaren lang vrijwilligerswerk gedaan in een kindertehuis Salamon klein.(dit is van Amanacer).Veel goederen worden daar uitgezocht en doorgegeven aan bv Atiy.Anna heeft ook contact met een zusterorganisatie uit Italie,die veel projecten in het buitengebied doen,de campo's.Hier gaan ook weer goederen naar toe,die niet noodzakelijk zijn voor Atiy.Zo wordt het een kringloop van allerlei goederen voor allerlei organisatie's. Verder wordt er nu even samengewerkt met de stichting hand (stichtinghand.tk) Zij bouwen in het buitengebied,de campo, internaten.In de dorpen buiten de stad staan niet veel scholen,hierdoor moeten kinderen soms uren lopen voor ze naar school kunnen.Door er internaten te bouwen kunnen de kinderen door de week in het dorp blijven en elk dag fris naar school gaan.Het is bewezen dat de kinderen die in het intrnaat kunnen blijven de school vaak afmaken en door kunnen leren. Rene is voor 10 dagen aan het werk geweest in Morachata.Dit is 4 uur rijden van Cochabamba.Hij is daar samen met Ad ,hij is een van de medeoprichters van deze stichting ,aan het schilderen en klussen geweest. Een bijzondere ervaring met veel aardige mensen. Zie ook de foto's. In die tijd heb ik Anna geholpen in Buena Vista.Doordat een bedrijf is gestopt met het sponseren van de comedor,zijn de nonnen gestopt met  koken voor de arme kinderen.Omdat het erg belangrijk is dat de kinderen eten krijgen,is Anna gestart met het koken van een maaltijdsoep voor deze doelgroep.Met honger kun je niet leren en goed functioneren en zoals ik al eerder schreef krijgen sommige kinderen thuis vaak geen of niet genoeg eten.Het vergt veel organisatie talent om met weinig geld toch voor 65 kinderen een voedzame maaltijd te koken.Wij hebben een 3 pits gasstel met gasfles gegeven van ons sponser geld en er zijn pannen,messen en borden gekocht.Er is een overleg geweest met alle moeders en er is een schema opgezet wie,wanneer kookt.Anna doet op zaterdag de inkopen en de eerste dagen zijn heel goed gegaan.De manier van eten koken is hier ook anders en we proberen hier iets sturing aan te geven zodat het voedzaam blijft. Als voorbeeld met  soep koken doen ze 2 uur van te voren alle groente al in de pan en als laatste pas de aardappel en rijst. Zo blijft er niets van de groente,vitamines over.Ze willen wel tips aannemen als je er bij staat maar of ze nadien iets met de tips doen??? Verder is de winkel voor de tweede week open,de eerste week was het een behoorlijke omzet,iedereen was nieuwsgierig en het ging al snel rond dat de schoenen goedkoop waren.Deze hebben we dan ook snel omhoog gedaan in prijs ,al moet je niet aan hoge prijzen denken hoor.Schoenen zijn hooguit 10 bolivianos dit is € 1,00. Het gaat er om dat de arme mensen voor weinig geld iets goeds kunnen kopen en bv niet helemaal naar de stad hoeven. Ook het speelgoed wordt goed verkocht.Zo zit ik 's avonds puzzels in elkaar te zetten en verkoop ze de volgende dag.(Mijn familie weet niet wat ze lezen,Hendrika aan het puzzelen) 2 weken geleden zijn de tandartsen uit Amerika geweest.Zij zijn van smilepower een organisatie die in het verleden de tandarts ruimte beschikbaar hebben gesteld en nu jaarlijks in Cochabamba komen helpen om gratis behandelingen te geven aan kinderen die bijna nooit naar de tandarts gaan cq dit niet kunnen betalen.In deze week hebben we ook ons tandepoetsproject opgezet.De plaatselijke tandarts heeft in de comedor een uitleg gegeven over tanden poetsen en hierna mocht een ieder een tandenborstel halen en tandpasta.Nu wordt er elke middag na het eten gepoetst en dit gaat prima. Verder zijn we druk bezig geld, wat wij hebben gekregen, te besteden aan persoonlijke zaken. Wij vinden het erg belangrijk dat de jeugd een studie gaat doen.We ondersteunen Mario en zijn in gesprek met een meisje die haar ouders heeft verloren en samen met haar 4 zusjes en broers nu een gezin vormen.Hier later meer over.Over Mario heb ik al het een en ander geschreven bij de foto serie.Verder hebben we geld gegeven voor een operatie ,een vader van een van de kinderen die in Buena Vista komt had een tijdelijke stoma en moest een herstel operatie.Hier hebben we een gedeelte van betaald.Je hebt hier niet een zorgverzekeringssysteem. We hebben in maart weer van een aantal mensen geld mogen ontvangen, geweldig,bedankt. Ik schrijf jullie nog even persoonlijk wat er met dat geld wordt gedaan. We zijn nog steeds onder de indruk van alles wat op ons pad komt,de dagen zijn zeer wisselend en verrassend.Dit hoort bij Bolivia,niets staat vast.Voor nu hasta luego. O ja er staat ook weer een nieuwe fotoserie op.De volgende keer schrijf ik over de campo.Hier zijn we 2 dagen naar toe geweest.Een nacht slapen in het parochiehuis van Pongo.Voor nu een groet van,Rene en Hendrika

margje

Geweldig mooi, zo'n heel verhaal, we kunnen ons zo tenminste een beetje voorstellen wat jullie daar doen en hoe het daar is. Klinkt geweldig, er is werk genoeg als ik dat zo lees!

Carla

Wat een bijzondere verhalen weer. En wat een geweldige klus zijn jullie daar toch aan het klaren!
Het geeft me bijna een ongemakkelijk gevoel als ik dan bedenk met wat voor "luxe problemen" ik me bezighoud
voor het organiseren van een paasbrunch....
Succes!

hendrik erica

Hendrika en rene het is weer een geweldig verhaal komen julie zelf wel tot rust. wat een beleving zou dit voor julie zijn en een ervaring we hebben gisteren een paasbrunch ge had met ons vijfen het regen nu in nederland alles gaat hier goed veel plezier en gezondheid daar grt erica hendrik

siep

Ha goeie Rene en Hendrika,
mei in soad bewondering les ik jimme verhalen en besjoch ik jimme fotos! Super wat jimme doche der yn'e fjirte!
groetnis ut Balk fan Jan en Sijbrigje

Rink & Gerda

Hallo Hendrika en Rene,

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen, zo levendig omschreven en wij kunnen ons er vanalles bij voorstellen. Super om te lezen dat de winkel weer bezocht wordt door mensen. Zo worden de spullen mooi gerecycled. Ga zo door en succes!

Groetnis fan Rink en Gerda

pia stoker

hoi rené en hendrika,

wat een mooi verhaal! Wat bijzonder he, zo'n tandenpoetsproject. Jullie doen goed werk, liefs, anne en pia

aukje

Hola hendrika en rene
Como estas? Conmigo todo bien.
Te extrano porque estas tan lejos.
Chau

knuffel aukje

marie-louise

Ik weet nooit iets te schrijven. Maar veel liefs en zo ML

Gosse en Aaltsje

Haw it idee dat jim d'r mar slim drok binne. Tinke jimme wol goed om jimme sels? Bliuw sa roch gean mei de ferhalen.
grtn

Simon SB

Mooie verhalen en foto's.
Groet.