reneenhendrika.reismee.nl

Not what I have but what I do is my kingdom.

Hallo allemaal, Een verhaal uit Cochabamba, een stad in Bolivia waar het volgens de boeken altijd lente is.Oeps dat komt nu even anders uit, heel veel regen en dus overstrommingen en soms erg koud.We slapen onder 2 dekbedden.Ik zal bij het begin beginnen,ik schreef al over een Anna dag, het waren in het begin Anna,Rene en Hendrika dagen.'s morgens vroeg weg en laat weer thuis,eten en op bed.We wilden alles meemaken dus gingen we alles doen wat Anna deed en na 4 dagen was de koek op bij Rene en na 6 dagen bij mij.We zijn dus allebei ziek geweest.Dit is heel gewoon volgens Anna.Het klimaat,de hoogte,het eten en de inspanning. We logeren bij Anna,dit is erg fijn. In eerste instantie was er geen appartement beschikbaar nu bevalt het van beide kanten goed dus blijven we hier eerst.Het heeft ook praktische kanten,nu hoeft Anna niet eerst de hele stad door om ons op te halen. Na ons ziek zijn hebben we besloten om toch nog Spaanse les te volgen.Dit voor 3 weken elke ochtend 4 uur.Dit betekent ; de wekker gaat om 6.15 uur,ontbijtje en om 7.15 uur naar de bus.We nemen 2 bussen en hierna nog 5 minuten lopen.We zijn al met al bijna een uur onderweg.Vaak worden we om 12.30 door Anna opgehaald en gaan dan naar het project Buena Vista.Er is veel te doen omdat de bovenverdieping bijna wordt opgeleverd.Vorige week hebben we de klaslokalen schoon gemaakt zodat de apoyo escolar kon beginnen.Dit is huiswerk begeleiding voor de kinderen. Aity heeft dit opgezet omdat het belangrijk is dat de kinderen hierin ondersteuning krijgen.Vaak is er thuis geen gelegenheid omdat ze bv moeten helpen,of dat pa of ma niet kunnen helpen omdat ze niet kunnen lezen of schrijven en in sommige gevallen zijn de ouders niet thuis omdat ze in de stad werken. Wij lopen nu mee in het project en proberen een beetje zicht te krijgen hoe alles loopt.Er zijn veel organisaties en zij werken best veel samen dat is goed.Hier schrijf ik de volgende keer meer over.We hebben in het begin een aantal dagen meegegeten en geholpen in de comedor,een eetproject voor schoolkinderen.Deze comedor wordt gerund door de nonnen.Al met al komen er ongeveer 80 kinderen eten tussen de middag. Aity betaald het eetgeld voor de kinderen die deze maaltijd niet kunnen betalen.Het is fijn dat dit mogelijk is omdat sommige kinderen anders geen eten krijgen.Het viel mij op dat er op maandag erg veel gegeten werd door de kinderen( misschien in het weekend weinig of geen eten gehad??)Zoals jullie op de site van Atiy ook kunnen lezen staat het project in Buena Vista een gebied waar over het algemeen arme mensen wonen.Atiy is jaren geleden gestart met het bouwen van een school,deze is inmiddels uitgegroeid tot een school met ongeveer 800 kinderen.De school wordt nu gerund met regeringsgeld maar Aity betaald schoolgeld voor de kinderen die erg arm zijn en het schoolgeld niet kunnen betalen.Inmiddels heeft Aity een gebouw iets verderop gebouwd met een medische post, hier heeft een arts elke ochtend zitting en er is een verpleegster aanwezig.De medicatie die voorgeschreven wordt,kan voor een gereduceerde prijs worden gekocht.Verder maakt een tandarts gebruik van een ruimte, inruil daarvoor geeft hij een aantal behandelingen gratis ,dit uiteraard voor arme gezinnen.Tevens kunnen mensen copieen maken en  schoolspullen kopen,zoals pennen ,schriften,stiften Ed. Anna is elke ochtend aanwezig en er zijn dan veel vragen van mensen die naar haar toekomen.Enkele voorbeelden,Vader die komt vragen of zijn zoon mag komen eten in de come,dor,zijn vrouw is weg gelopen en hij werkt in de stad.Kind is dan alleen. Vrouw heeft geld nodig, zij heeft een kleine eetstandje waar ze eten verkoopt.Nu is haar gasfles gestolen en moet ze een nieuwe kopen.Als ze dit niet doet hebben ze geen inkomsten.Een soort microkrediet, ja Anna was Prinses Maxima ver voor. Een vrouw komt langs, haar moeder is ziek,ze wonen hoog in de bergen,zij kan niet naar een arts komen,of de arts bij haar kan komen.Anna gaat langs met de arts. Een vrouw komt langs,ze heeft 2 kinderen van haar familie in huis genomen omdat ze wees zijn.Zij kan de schoolspullen niet betalen voor hen.Ze heeft zelf ook kinderen.Of het mogelijk is of ze schoolspullen kan krijgen voor die 2 kinderen.Het gaat hierbij allemaal om kleine bedragen,denk aan 15 euro gasfles,7 euro,schoolspullen. Inmiddels is de tweede verdieping bijna klaar,we kunnen met inrichten beginnen.Hier gebruiken we een gedeelte van " ons" gekregen geld voor.We hebben al het een en ander gekocht maar daar schrijf ik een volgende keer meer over.De bovenverdieping wordt gebruikt voor het huiswerkbegeleidingsproject en een klas wordt verhuurd aan de stichting Casadealegrea.Een Nederlandse stichting die theaterlessen geeft aan kinderen waarbij het toneelspel belangrijk is voor hun sociaal emotionele ontwikkeling.( in veel gezinnen zijn veel problemen)De middelste kamer wordt nu ingericht voor de vrijwilligers,een opslagruimte en eventueel verkoop van kleding .En er zijn nog plannen in de maak.Je leest het wel, er is van alles gaande. In de vrije tijd hebben  we al een dorp bezocht waar,met een katholieke stichting, wordt gekeken naar de bouw van een kerk. Met de jeep volgeladen met kleding,eten, 200 bananen en 50 zakjes chocolademelk, scheurde zuster Fouvia met een paar vrijwilligers ,inclusief wij, naar Carracas.Onderweg kwam er veel kinderen langs de weg,ze weten dat deze jeep eten mee heeft.Dit wordt dan ook naar buiten gegooid en de kinderen zijn weer blij.Vaak hebben ze ook echt honger.Als het eten bijna op is,wordt al het andere uit de tassen gehaald,haarspeltjes,rozenkransen,kammen.Alles wordt weggegeven. Ook zijn we een zondag met de jongelui van een soort revalidatiehuis naar de Cristo geweest.Een waar uitje voor hen.Iedereen inladen,rolstoelen achterin en hup toeren maar,even een ijsje en we hebben een leuke zondagmiddag. Vorige week zaterdag naar we naar Ouillacollo geweest,dit gebied is door de hevige regenval overstroomd.Pater.... ontfermt zich over dit gebied. We hebben hier eten zoals rijst,suiker,aardappelen,melk,schoolkleding,schoenen,kleding,speelgoed en schoolspullen vanuit de stichting gebracht.Wij hebben een aanvulling gedaan t.a.v schoolspullen.Hierna hebben we het gebied bekeken,indrukwekkend,de oogst helemaal weg gerot en de wegen vol met bager uit de riolering. Ook beleven we veel leuke dingen,we gaan uit eten met 14 Nederlanders,die allemaal ook weer goede dingen doen,voor gehandicapte jongeren,lijmsnuivers,straatkinderen ,waterprojecten .We kunnen dan ook even Fries kletsen omdat iemand uit Sneek hier woont.Dit gaat ons nog steeds het beste af.Een heel lang serieus verhaal.We maken veel mee,zijn onder de indruk van alle goede dingen die op ons pad komen en genieten hiervan.Ik schrijf snel weer omdat we nog allemaal ideeën hebben om samen met Anna uit te voeren.Zoals een aantal kinderen ondersteunen met de studie,voorlichting geven op school.We starten het tandenpoetsproject van Rink en Gerda weer op,Friese vrijwilligers die vorig jaar 9 maanden in het project hebben gewerkt.(Rink en Gerda veel geluk met jullie Femke Anna.) Als jullie denken,de crisis valt wel mee,ik kan nog wel iets missen dan geven we nog even het bankrekeningnummer 305210955- Regeling. Alles is welkom,we kunnen met kleine bedragen ook veel betekenen.Voor nu een groet uit Cochabamba.Rene en Hendrika

Rink en Gerda

He Rene en Hendrika,
Prachtig om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben daar. Het is allemaal erg herkenbaar, we wilden zo weer even terug om mee te helpen. Met onze Femke Anna erbij gaat dat nu even lastig, maar ook dat is een prachtig avontuur. We wensen jullie nog een hele bijzondere tijd en succes met de mooie initiatieven. Groetjes aan Anna en Ad.
Rink en Gerda

marijke

wat beleven jullie véél, machtig!!
Hendrika jou brief heb ik voorgelezen op het WSP, iedereen vond het reuze spannend om van jullie belevenissen te horen. er wordt dikwijls geinformeerd naar jullie. jullie krijgen vanuit Sneek de hartelijke groeten van iedereen.
geniet ervan.

Grietje

Hoi lieverds,
Fijn weer wat van jullie te lezen.En ook weer prachtige gekleurde foto's. Gelukkig skypen we ook geregeld dus we blijven goed op de hoogte.
Keep up the good work
XXXX

aukje

hallo jonge lui. Wat een verhaal en prachtige fotos. Pas goed op elkaar en geniet vol op van alles

groeten uit marum

margje

fijn om te horen dat er daar zoveel goede dingen gebeurd zijn en nog gebeuren! ga zo door, maar pas ook op jullie zelf! dikke tut!

simone

hoi ,wat geweldig om te lezen ik schoot helemaal vol!
het lijkt me soms heel heftig voor jullie .
ook genieten jullie volop en konden jullie weer fries spreken. apart dat de wereld soms dan toch weer klein lijkt.
zelf zit ik sinds 11 febr. in de ziektwet doordat ik beroerd gevallen was op het ijs.
ben nu aan het revalideren. heb een plaatfixatie in mijn pols gekregen. typ daarom niet perfect.
zeg weer heel veel succes met alles en af en toe ook lekker genieten.
liefs simone

aeltsje

He, wat in belevenissen, hjir gongen jim der foar hinne!
It sil net altyd meifolle mar at jim foaral it gefoel hawe goeie dingen te dwaan is it super goed.
Us Frouke is fané wike nei Thailand gongen en giet der as frijwilligster wurkjen mei bern wert de mem fan yn de gefangenis sit.
Goeie tiid noch fjirder, groetnis Aeltsje

gerke

Hoi, heel fijn dat jullie het erg naar de zin hebben en jullie bijdrage leveren aan zo'n projekt. Knap dat je dat allemaal zo kunt weergeven.
Knuffel Gerke

Carla

Hoi beiden, ik ben er nu weer eens voor gaan zitten om over de nieuwe belevenissen te lezen.
Ik vind het echt indrukwekkend hoor wat daar allemaal gedaan wordt door al die onbaatzuchtige en menslievende mensen, waaronder jullie dus. Geweldig!
Zo waardevol als wij, als achterblijvers die het goed hebben, hieraan een kleine financiële bijdrage kunnen leveren....
Lieve groetjes,
Carla