reneenhendrika.reismee.nl

Laatste bericht uit Peru.

Hallo allemaal, Na een stevig ontbijt,lomo montana,dit is rundvlees,rijst,patat,gebakken ei,broodje en thee ons verhaal uit Peru,we zitten nu in Puno bij het Titicaca meer.Vandaag een regenachtige dag dus tijd om te mailen,schrijven en Spaans te leren.De winterjas kan hier 's avonds aan, al geeft de thermometer overdag 30 graden aan.'s avonds koelt het erg af en slapen we onder 3 wollen dekens,dit heeft te maken met de hoogte.Dit zal het laatste verhaal uit Peru zijn.We gaan in het weekend naar La Paz,Bolivia.Ons laatste verhaal op de weblog kwam van Nazca waar we een prachtige rondvlucht hebben gehad over de Nazca lines.Ik kreeg complimenten over de foto  die ik op de weblog had gezet ,ik zag er zo goed uit maar dat voelde niet zo. Ik had een plastic zakje op mijn schoot liggen omdat ik erg misselijk was.Na drie dagen spaanse les hebben we afscheid genomen van de Fransen en zijn een dag aan het stof happen geweest bij Dakar.Een hele belevenis waar vele Nederlanse heren jaloers op waren.  Ook hebben we geprobeerd contact te leggen met senor Munoz(man van mama Rosa) maar dit is helaas niet gelukt.Wel hebben we geld achter gelaten voor Mama Rosa. De medicatie is naar het Franse project gegaan. 's avonds de bus naar Cuzco een tocht van 16 uur.Op zich zijn het comfortabele bussen met 3 chauffeurs maar de wegen zijn uiteraard niet super.Aangekomen in Cuzco op een hoogte van 3300 meter, een hotel gezocht en even rustig aan gedaan.De hoogte neemt veel van je ,je bent snel benauwd en ik had direct hoofdpijn.Hans en Ger,net zoals in Lhasa, Tibet. Alleen hier is geen zuurstof te koop.Enfin, het heeft ook voordelen om op hoogte te zitten, je eet en drinkt minder. Cuzco is voor de Inca's een heilige stad. Zij denken dat dit de plek was waar de zoon van de zon en de dochter van de maan na een lange zoektocht vanaf het Titicaca meer, hadden besloten dat het vruchtbaar genoeg was om er te blijven.Zo werd het rijk van de Inca geboren. De stad heeft natuurlijk een plaza de Armas die prachtig is met de cathedraal en historische gebouwen maar het is ook een belangrijke stad voor de tocht naar de Machu picchu.Er zijn veel tours hier naar toe maar wij hebben dit op eigen gelegenheid gedaan. Naar Ollantaytambo. Eerst met de lokale bus en hierna overstappen in een mini bus, waar 22 personen inpassen.(wel peruanen hoor,wij nemen plek in voor 4 personen).Hier een prachtig hotel gescoord met tuin,waar dagelijks de kolibrie langs kwam om zich alle lekkers te nuttigen wat in de bloementuin staat. Van hieruit hebben we een stuk van de incatrail trek gelopen naar een waterval.Een stevige wandeling van 3 uur klimmen maar het was de moeite waard.( helaas is er water in het fototoestel gekomen maar ik geloof dat het de foto's niet beïnvloed heeft,nu even afwachten wat vocht met de printplaat doet) De volgende dag zijn we met de trein naar de Machu picchu gegaan.Met de trein is de enige mogelijkheid.De MP ligt tussen steile bergen op 2400 meter.Waarom ligt de Machu picchu op deze plek en waarom is het destijds verlaten ?? Er zijn verschillende verklaringen zoals,  het was het buiten verblijf van de koningen,het was een fort of een verzamelplek voor cocabladeren,omdat het midden in de plantages ligt.De opbouw van de stad is een plein met  een militaire zone en een godsdienstige zone (tempels van de zonnegod en maangod) Wij hebben het allemaal bekeken en het was amazing (roepen alle Amerikanen) Natuurlijk hebben wij, jonge fitte 40-50 plussers de berg beklommen om een nog mooier uitzicht te krijgen op de Machu picchu. Dagelijks mogen 400 personen dit doen en wij waren uitverkoren.Toen we bij de poort aankwamen dachten we dat de disco open ging er stonden alleen maar 20 jarigen.Dus je begrijpt het vast, het was een zware tocht. Een bijzondere dag met veel indrukken en een prettige sfeer.In de trein terug, de tocht is natuurlijk ook spectaculair gingen mijn oogjes wel even dicht. Vanuit Ollantaytambo de volgende dag weer terug naar Cuzco waar we direct een busreis hebben geboekt naar Arequipa.Een tocht van 10 uur, dus weer een nachtje in de bus.Hier kwamen we om 7.00 uur aan en de stad was grauw,vies en nat. Enfin we hebben de stad in 2 dagen bekeken,dus weer alle dagen op pad. De Monasterio Santa Catalina ,kerken met prachtige beschilderingen op de muur en plafond en hier ook weer een plaza de Armas.Maandag zijn we van Areguipa naar Puno gegaan met de bus.Eindelijk een busreis overdag. We zijn door een prachtig en hoog gebied gereden, soms wel 3850 meter hoog.Je moet in Puno zijn om meer te ontdekken over het Titicacameer maar daar vertel in de volgende keer meer over. We vermaken ons uitstekend, voelen ons goed,behalve de hoogte dan maar dat is nog even wennen.Het  lichaam moet nu meer rode bloedlichaapjes aanmaken en dan gaat  het vast goed. Inmiddels zijn we ook bezig met de voorbereidingen voor ons volgend project,aanvraag visum,cq stempel.We hebben hierbij contact met Anna,zij is de coördinator daar.We hebben er zin in en zijn blij me onze planning, project,dan reizen en  in Bolivia weer een project. Het mailen en skypen zal straks lastiger worden,Bolivia is in verhouding met Peru een arm land met minder voorzieningen.Maar blijf mailen en berichten schrijven,dat is erg prettig.Zo blijven wij ook een beetje op de hoogte.Liefs van,Rene en Hendrika

Janna

Prachtig verhaal, volgens mij hebben jullie nog geen heimwee en zijn jullie lekker op dreef. Heerlijk.
Hoe gaat het met jullie Spaans?
Succes alvast w.b. Bolivia, tot horens en dikke tuut!!

margje

wat een mooi, lang verhaal, zo beleven we het een beetje mee! fijn dat het nu goed gaat en dat jullie zo veel zien en beleven, bijzonder hoor! dikke tut!

aeltsje

Mooie ervaringen hoor! leuk om te lezen.
doeg

Grietje

Heerlijk om zo met jullie mee te reizen.
Dikke tút

Hans en Ger

Lieve Hendrika en René,
Vanochtend heb ik jullie ook een reaktie gestuurd, maar die is kennelijk niet doorgekomen. Leuk van jullie te horen en speciaal over de grote hoogte en de daarbij horende bekende verschijnselen. Gaat ongetwijfeld weer over. Wat een bijzondere reis maken jullie. Wij worden er wel door geinspireerd. Ons plan is om eind van dit jaar naar\ Argentinië af te reizen. Als jullie er dan nog zijn, dan zou het wel speciaal zijn elkaar daar te zien.
Hier is verder alles goed. Er schijnt binnenkort wat vorst te komen en dat is dan voor het eerst dit jaar althans wat Amsterdam betreft.
Veel groeten en een goeie reis verder
Hans en Ger

erica en hendrik balk

hallo rene en hendrika
Wat en prachtig verhaal volgens erica hebben julie nog geen heimwee, maar wat gaat het alemaal snel zo gaat het met de gezondheid ook alemaal goed. we genieten van julie reisverslag geniet nog maar van julie reis.
bij de graaf is vrijdag in de loods ingebroken.
verder gaat het hier goed .
groetjes van hier erica en hendrik

Marie-Louise

Ha rene en hendrika, Ik ben stik jaloers. Ik blijf jullie volgen en weet dat ik steeds jaloerser wordt. Maar gelukkig heb ik een goed vooruitzicht. Eerst in mei naar Ierland met Helga (vriendin) en in de zomer 4 weken naar Kirgizie en daar zullen we ook met hoogte verschillen te maken hebben. Dus ik ben blij met jullie informatie. Heel veel liefs ook van Rob, Volkert en Sjoerd.

Ruud

Hola QueTal?

Ik heb me laten vertellen dat dat staat voor "Hoe gaat 't ?" Maar of dat echt zo is, dat hoor ik nog wel es van jullie zelf.
Het is toch wel fraai wat er zo doorkomt via jullie, zeg. Ik denk zo maar es dat veel mensen denken van "Hm . . .misschien doe ik toch iets verkeerd" als ze dit zo zien.
Maar ach, wij hebben hier ook zo weer onze andere hoogtepunten, zoals de dagelijkse files onderweg, de financiële crisis (zegt men), en niet te vergeten de problemen die er in het leven écht toe doen, zoals die elke dag weer behandeld worden in RTL Boulevard. Jawel . . en dat missen jullie toch maar mooi.

O ja . . nog effe wat . . de elfstedentocht is niet doorgegaan . . .ik kan me voorstellen dat jullie dat met gemengde gevoelens ontvangen: Het is jammer dat'ie niet doorgaat . . maar zo missen jullie 'm tenminste ook niet, he.
Wat zeg je . . .?? De reden dat'ie niet doorging . . .? Mwah . . . was geloof ik iets dat heel Friesland het ijs wel goed onder controle had, alleen de Balksters niet . . . zoiets . . kan me vergissen, hoor . . . maar Balk is in elk geval nog nooit zo vaak op TV geweest . . . tot IN jullie stamkroeg toe . . . en inclusief een door het ijs gezakt rayonhoofd van Balk . . . .kortom: Ook wij beleven hier van alles, maar . . it goeng net oan. . . . ;-)

Maar nu serieus: De vorst duurde net te kort, dus dat was wel heel jammer.
Hoewel . . .het kan nog goedkomen, als de vorst opnieuw aantrekt. En daar hébben ze het nog wel over . .
We houden jullie op de hoogte. Blijf sturen, hoor . . want PRACHTIG !.

Ruud