reneenhendrika.reismee.nl

Back in Town

Hallo, We zijn weer in de bewoonde wereld,na bijna 3 weken aanwezig te zijn geweest in het project zitten we nu weer in ons vertrouwde hotel van 10 euro per nacht en ervaren alles als luxe.De wc doorspoelen,een warme douche,geen zandstormen,een goed bed en lekker eten.We hebben  een goede tijd gehad al hebben we niet veel kunnen doen voor het project omdat de kinderen in de eerste week al vertrokken. Hierna hebben we onze hulp aangeboden met schoonmaken en verven maar op de een of andere manier kwam de verf er nooit.We hebben wel elke dag 3 uur Spaanse les gevolgd,pittig hoor waar je een heel winter seizoen over doet in Nederland,wordt er nu in 48 uur in gestampt.Hierna nog 3 uur huiswerk.We hadden gehoopt al iets meer een gesprek te kunnen voeren maar dat moet de praktijk ons leren.Volgende week nog 3 keer les.Hierna is Paris-Dakar hier en dan trekken we door naar Cusco.Een busreis van 16 uur.Zoals beloofd een kleine uitleg over de Nazca lines,cq al lineas deNazca.Nazca ligt midden in de woestijn in een soort oase. De oase wordt groen gehouden door het water uit de Andes.Dit stroomt in de rivier,maar als deze droog valt zijn er rondom Nazca tien tallen acuaducten die ook het water opvangen van de Andes.Deze acuaducten worden elke dag om 5.00 uur open gezet zodat het land ed wordt voorzien van water. Het is uitgeroepen tot het Unesco wereld erfgoed in 1994.De Nazca lijnen zijn oude geogliefen in de woestijn. Wetenschappers geloven dat deze gemaakt zijn door de Nazca culuur,tussen 400_650 na Christus.Het heeft een religieuze achtegrond maar het blijft een misterie.Marie Reiche heeft er haar hele leven studie van gemaakt en zij geeft aan dat het te maken heeft met de stand van de maan ,sterren en jaargetijden,langste ,kortste dag een interesante theorie.De geogliefen bestaan uit rechte lijnen,blokken en bv de colebrie,spin,aap,vis,boom.De lijnen zijn gemaakt door de eerste ondergrond de rode laag,cq steentjes weg te halen. Hierdoor wordt de witachtige grond bloot gelegd.Omdat er hier bijna geen regen valt er er veel wind cq k leine twisters,zijn deze figuren in takt gebleven. Vanmorgen hebben we met een klein vliegtuig,voor 6 personen, een aantal figuren kunnen zien ,we vlogen 300 meter hoog,indrukwekkend ( al was ik natuurlijk weer super ziek,zee uhuh vliegtuig ziek van het steeds maar draaien van rondjes,mijn evenwichtsorgaan kan dit niet aan)Efin ons dagbudget  van 2 dagen was er in 30 minuten doorheen inclusief het ontbijt,haha. Weer een heel verhaal van onze kant,wij genieten ook altijd weer van de berichten vn jullie dus ga daar vooral mee door. Hieronder volgt nog een mail van Anna.We hebben van onze giften geld gstort voor kerstpaketten en ik weet dat een aantal mensen dit ook rechtstreeks naar de stichting hebben gedaan. Zij geeft even uitleg hoe het allemaal gegaan is.Erg leuk om te lezen. Als laatst ik heb gister,vannacht jullie tijd fotos op de blog gezet.Ik ga nu een biertje halen met 32 graden moet je goed blijven drinken. Liefs van ons Felidz navidaVan: anna haarman   lieve allemaal, Kerst is altijd een drukke tijd hier en nu het voorbij is,  heb ik  tijd om wat foto's met jullie te delen wat gaat over hoe we kerst hier hebben gevierd. in San Antonio de Buena Vista waar we kerst hebben gevierd met alle kinderen en hun families die we ondersteunen met hulp van de stichting Atiy zodat ze naar school kunnen en deel kunnen nemen aan het eetzaal project. Alle kinderen hebben we een cadeautje kunnen geven en een pakketje kleren. En voor elke familie een  voedselpakket. Was heel leuk dit jaar want de kinderen van de huiswerk begeleiding project hadden een toneelstukje opgevoerd en ze hadden een klein koortje gevormd en kerst liedjes gezongen, de onderwijzeressen Tatiana en Neysa hadden dit georganiseerd. De laatste 2 dagen voor kerst zijn we druk in de weer geweest met het uitdelen van de voedsel pakketten hier in de stad Cochabamba aan arme mensen die van dag tot dag leven, en voor wie elke dag maar weer afwachten is wat ze savonds hun kinderen voor kunnen schotelen. Vooral aan die mensen en hun families wilden we graag een voedsel pakket geven, om onbezorgd kerst te kunnen vieren en de hoop  en vreugde van kerst te geven.  In totaal hebben we 260 voedsel pakketten kunnen geven. Zonder donaties was dat natuurlijk nooit mogelijk geweest. Het liefst stapte ik even hier door het beeld scherm heen van mijn computer om bij elk van jullie binnen te stappen om een dikke omhelzing te geven uit dank.  Het uitdelen en het mogen geven van de voedsel pakketten is de grote beloning van al het werk,  blijheid al om, het ontvangen van de dank woorden de kussen de omhelzingen. En natuurlijk kerstfeest in het meisjes tehuis Rosa de Saron is natuurlijk ook altijd grote vreugde om daar het kerst diner te brengen en daarna de opwinding blijdschap van de cadeautjes. En de familie Leige met 4 gehandicapte kinderen maar desondanks dankzij de hulp die we kunnen geven is het te doen, en is er grote opwinding  en vreugde elke kerst weer. En natuurlijk dank voor alle andere ontvangen hulp en donatie die we het afgelopen jaar hebben ontvangen waarmee de school Atiy verder is gegroeid en ontwikkeld. De kinderen die dankzij de ondersteuning  toch naar school kunnen gaan, elke dag een maaltijd krijgen en medische hulp  kunnen geven via onze medische post, en daarop de tweede verdieping kunnen bouwen, en 2 onderwijzers hebben kunnen aan nemen voor de huiswerk begeleiding / na schoolse opvang project. Jonge studenten die dankzij financiële hulp kunnen studeren. Dank ook aan alle vrijwilligers die het afgelopen jaar heel veel geholpen hebben en letterlijk en figuurlijk hun steentje hebben bij gedragen.Y Gracias a DiosLangs deze weg, gezondheid geluk en liefde toegewenst. Lieve groetenAnnaHet onderstaande moet je aanklikken om de fotoos te kunnen zienhttps://picasaweb.google.com/108247286775621159347/FelizNavidadGelukkigKerstfeest?authkey=Gv1sRgCIG40q3n24qQDQ  website stichting atiy http://atiy.nl/

Pia en Anne

Bedankt voor je verhaal. We hebben elkaar gisteravond gesproken op de Skype, leuk om jullie weer even te zien.
We gaan weer trouw mailen nu je weer bereik hebt, dan blijf je op de hoogte van onze dagelijkse beslommeringen.
Groetjes en liefs, anne en pia

Henk en Janna

bueno, bueno grandioso historia!!!
ben benieuwd naar de Dakar!!!
xxx

hendrik en erica

beste rene en hendrika nog de beste wensen van hier
het is jamer dat julie niks konden doen daar zijn de kinderen daar nu vrij of zo, o ja de buurman heeft de ramen geblind zodat er niet naar binnen ge keken kan worden nog veel plezier daar de komende maanden grt
hendrik erica balk

Jurjen en Tite

Fijn dat it sa goed mei jimme is. Dus Spaans is in drege taal, wol folhâlde fansels. Troch de foto's krijst in goede yndruk fan hoe't it dêr by jimme is. Wol hiel keal, sa sûnder in tûkje grien fan gers en blommen. Noch de bêste winsken foar it nije jier. Wy binne hjir rêstich 2012 ynrûgele, mei rein en wyn. Hjir is dus alles bêst, jûn de nijjiersbuorrel fan de winkel by Ellen Lemstra. Grif gesellich. Hertlike groet fan Jurjen en Tite

Grietje

Hoi lieverds, fijn jullie weer te horen wie weet weer eens ff skypen? Dikke tut en heel erg bedankt voor de prachtige narsissen. Toch mis ik jullie wél heel erg. Xxx

aukje

Hallo jonge lui nog alle beste wensen voor 2012.Wat een pracht fotos zeg ,wat een ruig land schap daar wordt je wel stil van denk ik als je daar loopt dat doet je wel wat. En de wasdag daar bij jullie dat is toch wel wat anders dan bij ons waar was jij hendrika heb je nog niet zien staan stampen. Mooi om jullie verhalen te lezen. Bij ons is alles goed de jongens zijn weer naar school met frisse tegen zin. Het is hier behoorlijk nat geweest storm en veel regen.Deze vakantie niet in de sneeuw spellen voor de jongens maar in de blubs en ben dan wel blij met de wasmachine die heeft overuren gedraaid Ben kwam soms wel 3x per dag thuis onder de blubs. De winter wil hier maar niet komen de narcissen komen zowat al weer uit nog een paar dagen en ze staan in bloei.Nou zet hem op met jullie Spaanse les de volgende mail in het Spaanse. Groetjes en een dikke knuffel van ons uit Marum.

Harm en Jetty

René en Hendrika,
We smullen van jullie verhalen en foto's. Wat een andere wereld, dan waar wij in leven. On voorstelbaar dat zuinig met water zijn, terwijl er hier in Friesland hele gebieden onder water staan. Het prikkelt ons des te meer om bewuster te gaan leven. We willen jullie alsnog alle goeds voor 2012 toewensen, en zien alweer uit naar de volgende berichten. Fijn dat we het zo mee kunnen beleven. Groeten van Harm en Jetty.

Henry,Trea, Rob en Bas.

Hoi, super hoor om weer wat te lezen! Binnenkort op de skyp elkaar maar es even zien! De Dakar wordt hier op de voet gevolgd, na eerst een week in dikke sneeuw te hebben gezeten in Oostenrijk. Nog alle goed gewenst voor het komend jaar! Veel liefs ut BB

Gosse en Aaltsje

Natuurlijk fan us ek nog de beste winsken foar 2012. Mooi ferhaal en we bliuwe jimme folgjen. Doch fersichtig en pasje goed op jimme sels. Groetenis ut un op dit moment sonnig Wyckel en oan't sjen!
Gosse en Aaltsje

Carla

wat is het toch leuk om jullie te blijven volgen op deze manier. En wat een bijzondere verhalen!! Ik denk te begrijpen hoe fijn het moet zijn geweest dat je weer Back in town was met een aantal comfortabele zegeningen die daar bij horen......
Ik ben zelf net uitgebreid heerlijk in bad geweest en moest toen wel even aan jullie denken (nou ja....:))) haha

Robin

Hoi R&H,

Wat een mooie verhalen zeg. De Nasca lines zijn natuurlijk zeer beroemd, maar zijn jullie er al achter hoe deze zo symmetrisch gemaakt kunnen zijn (er waren immers nog geen vliegtuigen toen deze werden gemaakt, toch?). Gaaf dat jullie ook een stukje Dakar gezien hebben, ik heb het gevolgd op TV, maar heb jullie helaas niet gezien. Leuk om te lezen hoe het daar gaat, heel veel plezier nog!

Groetjes,
Robin

Johan Regeling

Kan er heus wel mee omgaan zoals je ziet. Ben nu bezig met het lezen van jullie mails. Goed om te lezen dat alles goed met jullie gaat. Hou dat in ieder geval vol. Hier in Woudsend is niets bijzonders te melden, alles nog bij het oude. "'t Lam" draait en als de kerkklokken luiden wordt daar nog volop gehoor aan gegeven (helaas). Time Flies, juse it well is het advies wat ik jullie wil meegeven maar dat hadden jullie zelf natuurlijk ook wel door. Voor je het weet is het weer voorbij. Tot schijvens. Johan