reneenhendrika.reismee.nl

Geen toerist meer

maandag 18 December een nieuwe week,ons vakantie gevoel gaat nu verdwijnen,we staan om 8.30 uur bepakt bij het project Enfants des Andes waar we worden begroet met een kus.Onze kamer is even iets anders dan we tot nu toe gewend zijn.De klamboe moet snel hangen omdat er erg veel muggen zijn.Ook krijgen we uitleg over het gebruik van water.Dit wordt namelijk door een tankauto  gebracht,je moet dit kopen,dus "sunnig oan'. Je gebruikt het water verschillende keren.Als je naar het toilet gaat spoel je alleen door voor een grote boodschap.Het water dat je gebruikt voor de was bewaar je  voor dit soort activiteiten.Als je gaat douchen,zet je een wasbak onder je en dit water geef je nadien aan de planten en boompjes die op het erf staan. Dit betekent dat het niet zo hygienisch is omdat er overal bakken met afval water staat.Wij zijn ons nu al bewust hoe we aan water verspilling doen in Nederland.Het project bestaat hier in Nazca een jaar.Theressa heeft al 20 jaar ervaring in dit werk in Peru maar is een jaar geleden begonnen in Nazca. Zij is  gestart met drie projecten op een terrein, een privé school voor kinderen tot 9 jaar.Hierna gaan ze naar de  public school. Een school voor de plaatselijke bevolking om engels,frans en spaans te leren. dit is altijd op avond en wordt bezocht door mensen die bv verder willen in de toeristen sector,of diegene die nog niet veel hebben geleerd.Als laatste heeft ze opvang van kinderen die bv ver weg wonen van school,ouders die niet voor hun kinderen kunnen zorgen.De kinderen zitten hier dus om verschillende redenen. Op dit moment wonen er 6 meisjes en 5 jongens. Zij worden begeleid door vrijwilligers uit Frankrijk.Zij zijn dag en nacht bij hen,alleen als ze naar school gaan zijn ze even vrij en 1 dag in het weekend.We eten met de kinderen mee in de comedor,eetzaal.Je neemt je eigen bord en bestek mee naar de comedor.Dit betekent 6.30 uur het ontbijt,dus vroeg van en op bed.Gezamenlijk bidden,je blijft staan en dan eten. De meisjes en jongens hebben een eigen tafel.Wij zitten aan tafel met de juf.Nadien heeft een ieder zijn eigen taak t.a.v afwassen,opruimen.Het eten wat over is gaat naar de klieko, de honden.Dus er is weinig afval.Een vreemde gewaarwording,we zitten in een Frans project waar we Spaans gaan leren.De Spaanse les wordt gegeven door de directrice.Omdat het afronding is van het schooljaar, ze hebben straks 6 weken vakantie, ja het is hier nu zomer,heeft ze het erg druk.Daarom deze week 2 dagen les en 2 dagen mee helpen op school en het logeerhuis.Dan gaan we een nacht naar de kust en komen zondag terug.Wij vieren dus waarschijnlijk kerst  aan het strand.Hierna wordt het ,zoals het nu staat ,4 uur les per dag en hierna helpen met schilderen ed.Maar ze zijn er ook achter dat afspraken zo weer anders kunnen zijn.Dat is even wennen voor ons,als gestructureerde Nederlanders maar we zien elke dag wel weer wat het brengt.We hebben de tijd. een groet aan een ieder,Rene en Hendrika 

Reacties

Reacties

henkiepenkie

wat sille jim stjonke aanst! renee meelst my nog even hoe dat ik mar wer siet mei dakar???

marike

Hier in het warme sulawesie en met elke dag even regen, tja het is moesson, lees ik julie beide verhalen over peru. weer een hele andere wereld zo aan de andere kant of dis planet. bijzonder om te lezen over de palek waar jullie nu zijn. kijk je inderdaad toch weer anders tegen nederland. het is hier heerlijk in sulawesi. maar joop schrijft nu het verslag dat komt wel op de hotamail. veel plezier aldaar en selemat siang of terwij goei middag want het is hier nu half vier 's middags hoi marike

margje

ja, wat een andere wereld, he, maar wel heel interessant! Rene weer een beetje opgeknapt?
wij beginnen met de voorbereiding voor kerst, brrr, maar dan wordt het vast weer gezellig.
kerst op het strand zou mij ook wel trekken!

Anneke en Arie

Wel stoer hoor zo'n reis! Ik hoop dat jullie samen nog vele onvergetelijke ervaringen gaan opdoen en dat wij aan de hand van de reisverslagen een beetje kunnen meeleven! In ieder geval erg indrukwekkend allemaal en dit is nog maar het begin........
Geniet ervan en alvast alles bestens voor 2012!

ysijpersma@hotmail.com

dus jullie komen zeer zuinig terug aan het eind van het jaar Wij gaan Ypie haar verjaardag vieren en kerst met de kinderen Ik wens jullie een mooie kerst en een gelukkig nieuw jaar. Groetjes koos en ypie.

Nynke

Skatten! Wat een prachtige foto's en verhalen, erg okee om op deze manier op de hoogte te blijven!
Vanuit een regenachtig Ljouwert wens ik jullie prachtige kerstdagen toe op het strand, liefs.

hanneke

wonderlijk om zo wat te hoeren over jullie, ik weet dat jullie daar zitten maar voor mijn gevoel lijkt het net of jullie gewoon in Balk zitten en ons deze verhalen schrijven. Wij vieren onze jaarlijkse kerst diner en nemen een borrel op jullie. Ja traditie moet blijven, we wilden eerst maar even naar jullie huis gaan en zeggen tegen jullie tijdelijke bewoner dat wij hier rond deze tijd altijd een avond zitten en dat hij gerust mee kan eten. 28 december vieren we weer ons feestje dus moeten we maar even aan elkaar denken.Misschien kunnen we even contacten met jullie.
Succes met jullie missie en genieten van alles wat je mee maakt in zon andere wereld dan de onze en de groeten van ons allemaal
tut Hanneke

Carla

Hoi lief duo,
eindelijk heb ik ook eens begrepen hoe ik jullie berichten kan volgen, haha....dus gelijk even bijgelezen!
Zo, dus nu is het echte werk zo'n beetje begonnen voor jullie.....en best raar, kerstmis aan het strand, ik heb dat ook een keer meegemaakt op vakantie op de Canarische eilanden, Oud en Nieuw vieren als je bruinverbrand van het strand komt.....
Ik ga straks ook kerst vieren maar dan heel anders :)
Leuk om jullie zo te volgen!
Fijne en speciale dagen gewenst en tot lezens.
Carla

troedy

hallo Hendrika en Rene dus nu aan het werk het zal wel wennen zijn Vooral om de gewoonte en de gang van zaken te leren maar al doende leert men. Wij hebben kerst gevierd met de kids en fam. Nu alles er weer aftrainen maar tien is dicht ha ha lekker rust goed voor mijn knie. Het gaat lekker hier hebben grijs hollands weer
8 graden geen winter. Jullie hebben daar een leuk huis en vooral met alles er op en eraan. Je zal de douche wel missen maar alles went dan ga je maar in de rivier badderen of is die miet in de buurt Jullie kunnen ons straks wel leren om zuiniger met alles te zijn Nu ik ben benieuwd naar julli volgend verslag doei en een fijne jaarwisseling in de zon.

anne abma

Moai om jim ferhaal te lêzen, it is wol in hiele oare wrâld as hjir. Jim moat wol in stik suniger as wij hjir.
Mar dit projekt liket mij in hiele grutte útdaging.
Ik hoopje dat it slagget.
hert. gr. anne

simone

Hoi Renee en Hendrika
Wat geweldig allemaal wat jullie doen!
Inderdaad zijn wij hier in nederland super verwend met alle luxe zoals o.a. stromend water uit de kraan.!
Potverdikkie wat zal dat wennen zijn zeg!Alvast een hele goede jaarwisseling en veel geluk voor het nieuwe jaar.
Groetjes ,Kees en Simone

Leave Rene en Hendrika

Vreemde gedachte dat jullie aan het strand zitten.
Het water is hier niet op de bon, lijkt me niet zo fijn maar alles went.Voor het nieuwe jaar wens ik jullie alle geluk en gezondheid.Raar hoor zo ver weg een dikke tut van mij over de mail en ook een van Koos.
Het ga jullie goed.

Leave Rene en Hendrika

Was weer te snel altijd al geweest maar het berichtje over de vreemde gedachte was van je zus schoonzus Gea tot mails

Gea Zeldenrust

Het duurt even maar het komt toch nog goed kijk ik in het blokje hebben jullie het geschreven wordt nu toch echt oud.
tut Gea

Ruud

Ey, types

Nou, na enige berichten van jullie te hebben ontvangen (leuk!) krijgen we een aardige indruk van jullie eerste ervaringen aldaar.
Je begon je bericht met "Geen toerist meer". Toen ik de foto's zag, dacht ik: "Ik snap dat daar geen toerist meer komt. Die zij allemaal gevlucht voor de droogte en de hitte". Maar later begreep ik dat je bedoelde: "We vóelen ons geen toerist meer".
Nou, da's goed nieuws, natuurlijk. Eh . . denk ik.
Toch geloof ik, dat jullie nog aardig moeten wennen aan deze cultuur-, klimaat-, taal- én welvaartsschok. Het is wel even het andere uiterste vergeleken bij onze luxe wereld hier. Respect, dus, voor jullie. Het zal allemaal wel wennen, maar dat zal vast wel even tijd kosten.
Jaloers ben ik wel op jullie intensieve taalcursus. Je zult zien: In no time spreek je vloeibaar Spaans. En dat lijkt me wel gaaf.
Nou, veel succes met het verdere wennen aan de nieuwe omstandigheden. Jullie kunnen het. En pas op dat je je hoofd erbij houdt, en dat je niet per ongeluk het water waarmee je je 'grote boodschap' hebt doorgespoeld opvangt en gebruikt om te douchen . . . ;-D

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!