reneenhendrika.reismee.nl

London-Nazca

Hallo allemaal,

Een bericht uit het zonnige,warme Nasca.Alweer 11 dagen op pad,het voelt aan als vakantie al hebben we onze eerste voorbereidingen gedaan voor vrijwillgerswerk.

Ik zal bij het begin beginnen.Er zal eens een typfout in zitten,de toetsenborden hier zitten vol zand en werken niet naar behoren,sorry daarvoor.

Na een heftig afscheid van mijn familie op schiphol naar London.

Mooie stad ,veel bekeken maar negens in geweest ,ja als je bijna een jaar weg gaat heb je een dagbudget en dit is al op als je de westminster in gaat.

Als we weer eens een steden trip doen gaan we dat soort attractie´s aandoen.

De vlucht naar Amerika ging voorspoedig maar in Amerika was het even wennen, ze vragen je het hemd van het lijf,waarom je hier bent,wat je gaat doen in Peru,of we getrouwd zijn,hoeveel geld je mee hebt.En we waren er maar 2 uur enfin aangekomen in Peru  onze baggage en op naar de hal waar een meneer met een bordje staat met onze namen.Dat werd nog even zoeken omdat er wel 50  van dat soort bordjes zijn.Op onze kamer aangekomen waren we  24 uur  in de benen cq lucht geweest dus slapen.

We hebben een aantal dagen de stad Lima bekeken ,ik geloof bijna 9 miljoen mensen.

De pleinen,plaza´s,  zijn altijd prachtig en daar is altijd wel wat te beleven zoals vlag hijsen,demonstratie´s,leuke en minder leuke verkopers.

Omdat we een aantal Spaanse woorden  kunnen spreken,rattelen de mensen in het Spaans terug maar dat gaat nog effe niet.

Toch komen we elke keer weer op de plaats van bestemming,krijgen te eten dus dat komt wel goed.

Na een aantal dagen is het tijd om verder te gaan op naar Ica ,ticket gekocht nog 2 uur wachten op de bus ,dus deze tijd maar even nuttig besteden ,geld pinnen.Helaas ging dat mis ,de  ATM hapt Rene zijn pas op en we zijn dus 2 dagen bezig geweest om deze terug te krijgen. Dat is snel voor Peruaanse begrippen dus je begrijpt dat zij ook de vlag uihingen toen de pas terug was,ik voelde me Tom Hanks in die film dat hij 2 jaar oeen airport leeft zolang hebben we daar gezeten,de bewaking en huishoudelijk medewerker begroeten ons elke keer en gaven ons een zitplek.

In Ica hebben we een oase midden in de zandduinen bekeken,prachtig gezicht .Dit is wat je ziet in de film ,als men denkt een oase cq water te zien maar dit was echt en heel relaxt.

De volgende dag  naar Nasca,een rit van maar 2 uur maar echt erg droog,grote zandvlaktes.Wij hadden niet het idee dat het zo droog zou zijn maar ze wachten dan ook op regen.In totaal regent het maar 2 uur in een jaar in Nasca ,al het andere water komt uit de Andes.

Ze hebben hier een prachtig irrigatiesysteem zodat Nasca wel erg droog is,alles is stoffig maar ook groen door het systematisch bewateren.

We zitten nu in een low budget hotel waar we zelf kunnen koken (nog niet gedaan hoor)en hebben inmiddels mister Munoz  ontmoet .Mister Munoz is de man van Mama Rosa.Door familie omstandigheden is Rosa in Canada en mister Munoz heeft ons in contact gebracht met een Franse orgnisatie .www.enfantsdesandes.org

Hier hebben we een rondleiding gehad  en aan biede kanten zijn we nu aan het nadenken wat we gaan doen.Wij kunen daar voor 4 weken Spaanse les volgen bij een mevrouw die alleen frans en spaans spreekt.

Wij willen ook wel iets doen en dit hebben we aangeboden.Zaterdagavond eerst naar een feest en tja we heben alle tijd dus doen rustig aan.

Uiteraand staat Nasca bekend om de Nascalines maar daar schrijf ik de volgende keer over.Het is in ieder geval prachtig en indrukwekkend.Ik moet nog even uit dokteren hoe ik fotos kan plaatsen ,dit lukt me namelijk nog niet van de tablet.

Tot mails

Greettzz Rene en Hendrika

emmy en eddy

Hee lieverds,

We zijn zo blij wat van jullie te horen, zaten er echt op te wachten. Zijn in gedachten veel bij jullie.
Heel veel geluk verder, en alvast hele fijne kerstdagen, zonder ballen en piek, neem ik aan.

liefs van ons

henk en janna

wat een toestand zeg met die bankpas, jullie worden op de proef gesteld, of zijn de banken daar omgevallen? gebeurd hier ook wel hoor! en nu we dit typen is Rory Gallagher voor de radio, dat gebeurt daar iets minder denk ik. stuur effe wat lekkere recepten, want (wat jullie dus missen) we gaan zuid-amerikaans eten met de eetclub!
dikke tût fa ûs!!!!

marie-louise

Ha de reis is echt begonnen. De eerste hindernissen genomen. En lekker warm weer. (hier nat en veel wind). Ik ben jaloers. He jongens veel plezier en ben benieuwd wat Nascalines zijn.

alex

Leuk om van jullie te horen (nee schrijfs) te krijgen.
Heb gelezen van al de vlucht en de pas( heb ik al twee keer gehad in in buitenland erg bah)
Maar verder gaat dus alles goed?
Hier is ook alles nog prima en Rene ik had vanavond een partij van 59, goed he!
Ik lees later weer van jullie.
Groet Alex

coby

al heel wat beleefd in korte tijd lees ik. leuk dat we jullie zo wat kunnen volgen. Hier zijn het echt de donkere dagen voor kerst. Jullie kunnen wel wat regenwater van ons krijgen, hebben we zat. Dan willen wij wel wat warmte van jullie.En wat die oase betreft, die heb ik alleen in mijn kerststukje.

groetjes Coby

Hans en Ger

Lieve René en Hendrika,
Net begonnen en nu al spannend. Ben benieuwd hoe jullie dat vrijwilligers werk gaan ervaren. Moest ook wel weer denken aan onze gezamenlijke reis in China en Tibet.
Een fijne Kerst en een goede reis'
Hans en Ger

margje

super leuk om alles zo een beetje te volgen!
jullie hebben inderdaad al veel beleefd in 11 dagen, maar dat was ook de bedoeling, toch?
ben benieuwd wat jullie gaan doen en hoe snel je beter spaans gaat spreken in een spaanssprekend land, dat zal wel snel gaan! Dikke tut, Margje

marjan

Hej luitjes, leuk om sa jimme 'n bytjse te folgjen. Sa binne we ek 'n bytsje op reis. Ik sjoch ùt nei de folgende mail. Tsja...hjirre dus allegeare wât wiitig en sùiterig.
Moast wol leitsje om Coby, mei har "oase"wahaahaa!
No suk6 mei âlles lekker genyte! Groetsjes Marjan

Jullie zus

Heerlijk om eens iets te horen over het land en jullie belevenissen.
Net afscheid gehad van het dh, toch best heftig.
Met ons gaat alles goed.

Ga maar lekker verder met genieten en tot
hoors/ schrijfs.
Dikke tút van ús

Hi Peruaantjes! veilig aangekomen en het eerste avontuur dus ook al meteen! En ja wat een gedoe hé in Amerika bij de douane. Dan voel je je net zo'n halve crimineel! Wij zitten hier bijna allemaal te snotteren van ellende en dan lees je zonnig en warm Nasca!!! Leuk hoor, wrijf het maar in! En het eerste feest bij mister Munoz zeker? dat wordt dansen en (vr)eten!! Ik hoop alleen niet -net als wij in Madrid vorige week - varkensoortjes!!!! Sla die maar over hoor... brrrrr..
Voelen jullie je daar geen reuzen tussen al die mini mensjes uit Peru? lieve groetjes 10

Anne

Beste allemaal, ik heb in opdracht van Hendrika een aatal test uit gevoerd omdat er wat problemen waren met het invoeren, probleem is opgelost

hendrik erica

kunnen julie al wennen aan de leef gewoontesdaar wel rot van die pas maar weer een ervaring rijker doe het rustig aan en veel plezier groetjes erica en hendrik

Harm en Jetty

Wat fijn zeg dat we op deze manier met jullie mee kunnen reizen. We zien uit naar de eerste foto's.
We zijn benieuwd naar de eerste werkervaringen.
Groetjes H en J.

aeltsje

bij it krystkaarten ferstjoeren haw ik jim dit jier mar oerslein mar winskje jimme sa dan mar in sun en prachtich 2012 ta!!!!!
groetnis Pieter en Aeltsje

Foppe Tinga

Ha jongelui,

Zo te lezen gaat ie goed. Hoe gaan jullie kerstdagen eruit zien? Of is het een land waar niet zo veel wordt ' ge-kerst'?

grt ut

Mantgum

aukje

he jongelui
wat leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie belevenissen en ervaringen. En al het een en ander mee gemaakt.Pas goed op elkaar en geniet van alles en van elkaar. wij zitten hier met de kerst stress daar hebben jullie geen last van denk ik. maar wij wensen jullie prettige kerst dagen en een liefde volle 2012 toe.

liefs uit marum

Steffen

Hoi Rene en Hendrika,

Wat mooie verhalen en foto's. Toch een klein idee waar jullie zijn in de "rimboe"
Hier gaat het wel goed, bij Spaans zijn 2 vutters afgezwaaid, Walte en Kees.
We hebben 31 mei een kleine receptie bij welgelegen in Harich.
Balk is kampioen geworden , gaan nu naar de eertse klas, goede prestatie. Wij zijn bij de Walde 2e geworden en moeten nu nog nacompetitie spelen.
Wens jullie veel sterkte daar en veel plezier. Doei