reneenhendrika.reismee.nl

Buenos Aires en meer Argentinië

Buenos Aires en de rest van Argentinië. Buenos Aires is de tango,de boca juniors,Maradonna,de wijk van de kunstenaars,de dwaze moeders,de begraafplaats van Evita, het Parijs van Zuid Amerika .En dit alles hebben we gezien,een heerlijke stad waar we in een luxe hotel zaten omdat deze te goedkoop op booking.com stond.Foutje van de zaak. Het weer was niet elk dag stralend en toen we de dagtoer Buenos Aires deden( kun je een dagkaart kopen en op 24 verschillende plekken uitstappen) had Rene het wel een beetje koud omdat hij de ZOMER jas aan had.Spectaculair was de tangoavond een prachtige show met dans en muziek.De dwaze moeders lopen nog elk donderdagmiddag hun rondjes op de plaza voor het regeringsgebouw.Een indrukwekkende gebeurtenis waar je stil van wordt en je kippenvel krijgt als je de foto's ziet van de vermisten.We hebben een bijzondere tijd gehad en namen met een beetje weemoed afscheid van ons stekkie na 5 dagen.Zo lang zijn we na Bolivia niet meer ergens geweest. Toen op naar Puerto Madryn een kustplaats 30 uur met de bus, verder naar het zuiden.Het landschap begint eentonig te worden maar we vermaken ons met film kijken,uit het raam staren,kletsen en Anna koekjes eten(kocht Anna altijd in de IC Norte,supermarkt in Bolivia) Aangekomen in het stadje lopen we snel naar de pier omdat ze zeggen dat daar de walvissen wel worden gespot, helaas lukt dat niet maar wat wil je ook, het is echt bere koud en de wind waait erg hard.Dan kom je als walvis niet boven haha.De volgende dag gaan we een dagtocht maken waar we echt de walvissen zien. Ik moest wel op een boot maar dit ging heel goed en als je iets wilt......Het was gewoon super om die nieuwsgierige walvissen van zo dichtbij te zien,ze gaan gewoon achter de boot aan zwemmen. Mooie salto's van hen gezien en veel walvissen bij elkaar.Het is de paringtijd,daarom zijn ze in deze periode ook zo dicht bij de kust.Hierna gaan ze weer terug naar Antartica omdat hier geen eten voor hen is.Verder de zeeleeuw en zeeolifant gezien, en veel andere beesten zoals de guanaco(soort lama)  ,en het stinkdier.Een prachtige tocht met een enthousiaste gids die we de volgende dag ook weer hadden.Die middag gaan we naar de Ninfa's een plek waar we heel dicht bij de zeeolifanten mogen komen.We moeten er wel wat voor over hebben, eerst een hele klim naar beneden,ongeveer 40 meter,dit moeten we later ook weer naar boven.Hierna moeten we laag bij de grond blijven om de beesten niet te storen in hun slaap. Dus kruipen.Het is een pracht gezicht maar niet iedereen is gesteld om ons gezelschap.Dit maken ze kenbaar door te blazen en te roggelen.Waarschijnlijk is dit het laatste jaar dat het zo mag,volgende jaar wordt dit een reservaat en mag je niet meer zo dicht bijkomen.Dat is maar goed ook, je verstoord hun luier leventje. Ze gaan 1 keer per dag het water in,verder liggen ze te liggen en slapen vooral.Een mooie ervaring,wat is de natuur toch bijzonder. Na Puerto Madryn maken we weer een lange trip van in totaal 27 uur,vanuit Nederland zit je dan in het Noorden van Griekenland.We zijn zoals het nu lijkt op het zuidelijkste punt van onze reis,Calafate.Hier is de gletsjer Moreno,deze is 5 kilometer breed ,24 kilometer lang en 700 meter hoog waarvan 100 meter boven water. Deze gletsjer groeit nog elk dag.Ook weer een prachtige natuurverschijning en wat een geweld en kracht zit er in de natuur.Er zijn al 32 doden gevallen in 20 jaar tijd door het vallende ijs.De volgende dag komen we vast te zitten door de sneeuwval, nu zitten we in een hostel met vloerverwarming,ja de jeugd doet het ook niet voor een beetje,dus even vast zitten is niet erg maar na 2 dagen willen we toch wel weer verder en gaan via omwegen naar Chile.Hier de volgende keer meer over..... Wij zitten nog wel even in de kou,bij jullie is het nu zomer en we hebben inmiddels de eerste contacten met de familie in Aussie gelegd. Zij verheugen zich op onze komst.Onze vlucht is 16 juli.Het is nog steeds leuk om de reactie's te lezen van mensen die reageren op onze verhalen en foto's.Ga hier vooral mee door.Het ga jullie goed.Rene en Hendrika

elske

hoi Rene en Hendrika,
wat is het toch weer heerlijk om al die verhalen van jullie te lezen, en zo een beetje erbij te googelen zodat ik er nog meer een beeld bij krijg van deze bijzondere reis die jullie maken!!!!!
Ik wens jullie nog een hele prettige voorzetting van jullie reis!!! groetjes Elske.

Nynke

Ha jongus! Wat weer een prachtige foto's en verhalen. Wij zijn net terug uit Noord Italie, ook erg mooi bij het Como meer, we hadden 3 weken lang stralend mooi weer! En dan zitten jullie in de winter, grappig.
Genietse!

coby wijnia

Wat wer een prachtige forhalen. Leuk om te lêzen.
Ik bin krekt werom fan sipelsneon. Ek wer een hiele belevenis foar mij.
Begin jim no wol wat te missen. Hoe moat dat yn'e
feestwike???

Johan & Regien

Wat weer een prachtig verhaal, en indrukwekkende foto's.
Veel reisplezier en doe ze daar de groeten in Australie.
Hier alles oké, alleen Johan heeft zijn snor er af, geen gezicht dus die zit er wel weer als jullie terug komen. Heb wel een foto gemaakt.
Dikke tût Johan en Regien we reizen zo een beetje met jullie mee!

margje

Dat zal genieten geweest zijn, die hele grote, bijzondere dieren te zien!
Lijkt me heel bijzonder, ik word bij elk verhaal weer een beetje jaloerser!
Het moet niet te lang meer duren!

Laura

He Hendrika! Ik kreeg deze link van Sjoukje bij wie ik laatst weer eens ben wezen eten na lange tijd. Wat leuk om jullie reisavonturen te kunnen lezen! Beetje laat dus ik ben nog wel even bezig met bijlezen vrees ik. Heel veel plezier nog,
Liefs Laura.